Happy Chinese Year!!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Sil Bo - WaarBenJij.nu Happy Chinese Year!!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Sil Bo - WaarBenJij.nu

Happy Chinese Year!!!

Door: SilvanBo

Blijf op de hoogte en volg Sil

05 Februari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Shanghai vs Hong Kong.

Wat ik nu belangrijk vind is het verschil in graden. Shanghai is 0 tot 5 graden met zon. Hong Kong is gelukkig 15 graden warmer! :-) Maar ook voor deze vakantie koos ik niet voor het klimaat, ik wil cultuur, snuiven, :-p en dingen zien en vooral niet bakken in de zon, maar ik geef toe, een lekker temperatuurtje is wel zo prettig! ;-)

In Shanghai heb je een vette skyline! Die bestaat oa uit de Oriental Pearl tv tower. Het is niet een wolkenkrabber maar gewoon een toren met een paar bolletjes er op. Ik vind hem geweldig want de bolletjes zijn roze. Hij is 468 meter. Wij mochten tot 350 meter. Vergelijking; de Euromast in Rotterdam is 185 meter. Een gigantisch uitzicht dus in Shanghai! Je ziet van alles, de grote rivier, de gigantische gebouwen en dan de wegen... Van bovenaf kijk je recht op een rotonde. Leuk! De Parijse Champs Elysees is er niets bij! Er hangt boven de weg zelfs een rotonde voor voetgangers?!
Shanghai behoort niet voor niets tot één van de grootste steden ter wereld! Ik vraag mij toch echt af hoe het kan dat Amsterdam zo bekend is... Wij, Amsterdammers, halen de 1.000.000 inwoners niet eens. Laat staan dat wij, Nederlanders, alleen de stad Shanghai inhalen...
De afgelopen jaren kreeg ik vaak de vraag waar ik vandaan kom. Amsterdam. Waarop ik negen van de tien keer allemaal vragen kreeg over de drugs en de coffeeshops. Amazing vonden ze het en iedereen wilde er heen. Gisteren kreeg ik die vragen een keer niet. Wij leerden drie chinezen kennen die ons mee namen naar een "thee ritueel" Ze kenden Amsterdam maar van de drugs aldaar hadden ze nog nooit gehoord. Na het thee ritueel heeft Sander nog even wat Chinese thee gekocht. Tweehonderd euro... Maaaaaar, dan heb je ook wat!!! (hoop ik) :-p En nee, hij heeft geen kilo's thee, het zijn -maar- drie doosjes.

De vlucht van Shanghai naar Hong Kong was VET!!! Het Chinese nieuwjaar is dus vol aan de gang en op het moment dat wij de lucht in gingen, stak heel China vuurwerk af. Ik zelf had nooit in de lucht gehangen tijdens een jaarwisseling dus ook dit was een leuke nieuwe ervaring! Als je op een gegeven moment hoog in de lucht hangt zie je allemaal flitsen. Het is dan net alsof er duizenden foto's gemaakt worden.
Het Chinese nieuwjaar is niet zoals bij ons. Niet een avondje thuis hangen met vrienden of familie en om twaalf uur wat sterretjes afsteken. Nee de Chinezen pakken het groots aan! Het Chinese nieuwjaar duurt veel meer dagen en ik snap er eigenlijk niet heel veel van. Haha! Maar ach, het is gezellig en iedereen zegt heel de tijd "happy new year" We hebben een parade gezien met Chinese draken, danseressen en konijnen (het wordt hier het jaar van het konijn, en laat ik eerlijk zijn, Sander en ik kunnen ons daar heel goed in vinden ;-) ) Muziek en alleen maar vrolijke Aziaten om je heen :-) Hong Kong is ook een giga grote stad en al een paar avonden sluiten ze de grote straten compleet af voor het Chinese nieuwjaar zodat de optochten en weet ik veel wat er doorheen kunnen.

De dag dat het vuurwerk in Hong Kong werd afgestoken, zijn wij weer naar het Peninsula hotel gegaan. Dat is een hotelketen die we in Shanghai ook hadden gezien. De minst luxe kamer begint bij 360 euro. Alles is exclusief. Alleen al bij het toilet waan ik mij een prinsesje ;-) staat een vrouwtje (heel onderdanig) die je helpt, je een doekje aangeeft als je klaar bent met handen wassen en als ze ziet dat je klaar bent met het doekje dan neemt ze hem weer aan met twee handen.
Maar goed, wij voor het vuurwerk weer naar dat hotel, Sander compleet in pak, nice ;-), en ik in een bijpassend cocktail jurkje met naaldhakken. De cocktailbar zit op de 28e verdieping met uitzicht op de rivier/skyline. En toen, stipt om 20 uur, het vuurwerk... Ik heb nog nooit zoiets moois gezien!!! Ik heb er geen woorden voor. Omschrijven kan niet, echt niet. Vuurwerk wat niet alleen maar de lucht in gaat, ontploft en niet meer zichtbaar is, nee, dit is geweldig, dit gaat de lucht in en blijft. Het regent langzaam naar beneden en blijft licht geven. De kleuren, de hoeveelheid, het is onbeschrijflijk!

Bo is vorig jaar naar het carnaval in Rio de Janeiro geweest. Daar ben ik heel jaloers op! Maar dit hier, het Chinese nieuwjaar in Hong Kong, daar mag zij jaloers op zijn!!!! Haha!

Oh enneh, HAPPY (CHINESE) NEW YEAR! ;-)

• 05 Februari 2011 - 08:28

Jaloerse Twin:

Hahahahah ook al zat je nu op Terschelling, Dan was ik al jaloers!

• 05 Februari 2011 - 09:05

Martine:

Mooi verhaal weer silly!!!
    Konijnen?haha roze konijnen.Veel plezier nog x

• 05 Februari 2011 - 12:24

Wendy:

Sil!

Wat een leuke reisverslagen! Gaaf om dat allemaal mee te maken, heel veel plezier nog!

X

• 05 Februari 2011 - 16:07

Jeffrey:

Ik dacht dat baby blauw je lievelings kleur was ( Roze bolletjes)

Geniet nog van de laatste dagen..

• 05 Februari 2011 - 18:36

Moniek:

Hahaha geweldig om je verhalen zo te lezen! Zat hardop te lachen! Geniet ervan! ;-))

• 06 Februari 2011 - 09:13

Pa:

Hé die thee is toch wel thee toch?
    Mooie ervaring Sil! Neem eens zo'n vuurpijl mee naar Nederland. Steek ik die af bij de Meppeler toren!

• 06 Februari 2011 - 10:00

Olga:

te gek ik zou heel graag over je schouder mee willen kijken!
    hier kaan je vast lang op teren

• 06 Februari 2011 - 10:41

Kleine Zusje:

Ga je ook nog naar Tokio? Daar wil ik jaren naar toe.

P.S. Bo.. Dan gaan wij toch samen naar Terschelling!!

P.P.S.S. Ik ben in het jaar konijn geboren.. 1999 2011 jaar van het konijn!!

• 06 Februari 2011 - 20:06

Leo En Magteld:

Wow , wat een leuke enthousiaste verhalen. Enneh, die thee, mogen wij die ook eens heel voorzichtig proeven?? Geniet nog even lekker daar en tot gauw.

x

• 07 Februari 2011 - 14:04

Medy:

ik heb weer genoten van je verhaal!
    geniet er nog even van! voor je het weet sta je weer in de jantjes! ;-)
    Veel plezier nog!
    x