Chili - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Sil Bo - WaarBenJij.nu Chili - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Sil Bo - WaarBenJij.nu

Chili

Blijf op de hoogte en volg Sil

29 November 2014 | Argentinië, Mendoza

Chili 2014

Na een vluchtje van Argentinie naar Chili, duurt maar een paar uurtjes, kwam ik aan zonder tijdsverschil. Zo grappig. Natuurlijk snap ik dat als je van Amsterdam naar Parijs vliegt, naar beneden dus, dat je geen tijdsverschil hebt, maar van BA naar Santiago vlieg je horizontaal. Dus dan zou je toch op z'n minst een uurtje tijdsverschil moeten hebben?!

Aangekomen in m'n hostel ging ik bladeren in m'n bijbel (lees: Lonely Planet) om te bedenken wat ik ging doen de komende dagen. Maar ik werd al na 10 minuten afgeleid door een groepje Fransen die mij bier aanboden. Ach, dan maak ik toch plannen de volgende dag?!

De volgende ochtend leerde ik een meid uit Australië kennen met wie ik samen mijn was ging wegbrengen. (Mijn lieve mama is niet mee op reis, ik weet zeker dat zij het anders wel voor mij had gedaan, geheel gratis) dat wegbrengen werd heel de dag koffie drinken, eten en kletsen.

De volgende dag nam ik een toertje. In dat toertje zat onder andere een wine tasting. We gingen naar een wijngaard, kregen wat tekst en uitleg en daarna gingen we verschillende wijnen proeven. Nu had ik dat al wel eerder gedaan maar die in Zuid-Afrika was toch wel héél anders! Ik dacht we gaan wat sightseeing doen bij de kust en voordat we terug gebracht worden doen we de wijnproeverij. Nou hoe kom ik er toch bij?! Ik werd om 8 uur in de ochtend opgepikt (na een korte nacht) en raad eens wat we als eerste gingen doen?! Juist, naar de wijngaard. Pfffff. Ik heb vier wijn gehad en stapte na die wijn weer ik de bus en was eh, tja, aangeschoten denk ik. Iedereen die mij kent weet dat ik moeite heb met wijn. Wees maar niet bang, ik heb alles binnen kunnen houden maar ik kon de eerste twee uur niet echt genieten van het uitzicht. Beetje een tegenvaller dus.

Toen ik een aantal maanden geleden (onbetaald)verlof had aangevraagd ging ik bedenken waar ik wilde gaan reizen. Ik had onmiddellijk bedacht dat dat zuid Amerika ging worden. Omdat ik, los van Suriname en de Nederlandse Antillen, er nog niet geweest was en van de andere continenten heb ik al wel wat meer gezien dus het werd gewoon tijd voor zuid Amerika.
Mijn eerste plan was om van Buenos Aires (Arentinië) naar Santiago in Chili te reizen. Een uitstapje naar Paaseiland te maken en dan weer terug komen naar NL. Zoals iedereen wel weet is mijn planning echt top (altijd al geweest) en mijn planning tijdens reizen is nog beter. Die is er immers niet :-p Los van globale planningen met data enzo. Omdat ik een vliegticket/busticket meestal een dag van te voren koop (uitzonderingen daargelaten) had ik nu voor het eerst pech, (DIKKE VETTE PECH) ik kwam namelijk aan in Chili en ging onmiddellijk kijken naar de vliegtickets naar Paaseiland. Dat is ongeveer 5 a 6 uur vliegen vanaf het vaste land en ligt in de middle of nowhere. Ik had al wel vaker gekeken naar vliegtickets en wist dat het niet goedkoop was maar ik had het er graag voor over omdat het zo een unieke plek is. Maar wat ik al zei, ik had dikke pech, de vliegtuigen zaten vol. Ik ging dus een beetje spelen met de data maar ze zaten gewoon heel de week vol?! Nu was het gelukkig niet mijn doel van mijn reis maar het zou wel leuk zijn geweest als ik ook daar was geweest.

Van Chili ben ik met de bus weer naar Argentinie gegaan. Die rit duurde ongeveer 8 uurtjes maar als je pech hebt duurt hij veel langer. Je gaat dus de grens over en moet door de paspoortcontrole. Ook word alle bagage uit de bus gehaald en door de scans gedaan. Ik denk dat wij mazzel hadden, was maar 1 bus voor ons en binnen twee uur waren wij de weg weer op.
Ik had een stoel geboekt voorin zodat ik kon genieten van het uitzicht. Het was zo ontzettend mooi! Ik kan dat niet omschrijven. Je gaat dus dwars door het Andes gebergte en wooow... Het is echt genieten. Tijdens de andere busritten was ik uren aan het lezen, nu heb ik geen seconde mijn ereader aangeraakt. Had mijn oordopjes ingedaan en ben muziek gaan luisteren, vooral de vrolijke klassieke muziek als Vivaldi, pasten goed bij mijn uitzicht ;-) jeetje wat heb ik genoten zeg, ik raak er niet over uitgepraat.

Uiteindelijk in Mendoza aangekomen. Mendoza is een heel bekend wijngebied waar je veel wijnproeverijen kunt doen. Samen met een meid uit Spanje hebben we de bus gepakt naar de wijnen en een fiets gehuurd. Nu ben ik een Nederlander die gewend is om met alcohol op te gaan fietsen, maar ik denk dat het hier dan extra gevaarlijk is. Pas dus goed op en drink niet te veel. Moet je sowieso niet doen. Nooit eigenlijk. Is ongezond en de volgende dag voel je je altijd zo rot... :-p

• 29 November 2014 - 21:20

Marc Vastenhout:

sil, toch helemaal niet erg van Paaseiland
    Heb je tenminste een reden om nog een keer te gaan!

• 01 December 2014 - 14:04

Franky: