Drijvend kamperen - Reisverslag uit Ekerumshamn, Zweden van Sil Bo - WaarBenJij.nu Drijvend kamperen - Reisverslag uit Ekerumshamn, Zweden van Sil Bo - WaarBenJij.nu

Drijvend kamperen

Blijf op de hoogte en volg Sil

24 Augustus 2017 | Zweden, Ekerumshamn

Geert heeft heeft heel veel liefde voor zijn boot. Geert droomt ook elke nacht over haar. Daarbij komt dat hij ook nog eens gaat slaapwandelen.
De strekking is meestal: Zijn we nou aan het varen of is de boot niet goed vast gemaakt aan de steiger/kade? Dan gaat hij dat ook nog even controleren door uit bed te stappen. Een van de mooiste, tot nu toe; "Sil, varen we nou? Gaat het wel goed of nemen we de steiger mee?" dus ik zeg tegen Geert; "Het gaat hartstikke goed! Dus draai je maar om dan hou ik je vast en kun je veilig verder slapen."

Van Nederland, Duitsland, Denemarken naar Zweden. Nergens zijn we mensen tegen gekomen die jonger zijn dan wij zijn. Sterker nog onze leeftijd bij elkaar opgeteld en dat is zo een beetje het gemiddelde van wat wij tegenkomen op de steigers ;-) Dus precies het tegenovergestelde van het backpacken. Uitzonderingen daargelaten. In Chili deelde ik een kamer met een vrouw van 70 uit de USA en in Cambodja sliep er een dame van bijna 80 bij mij op de kamer.
Soms kom je wel gezinnen tegen. In Duitsland bijvoorbeeld. We raken aan de praat met een kerel van ergens in de 40. Relatief jong dus. Na meerdere keren gesproken te hebben bleek dat hij 5 kinderen had. Een flapuit als ik ben, herhaal ik op verbaasde toon, "5 kinderen?! Allemaal bij dezelfde vrouw?" (Ik moet echt leren mijn mond te houden!) Gelukkig was de man niet beledigd en gaf aan dat het allemaal bij dezelfde vrouw was. De oudste 16 jaar oud was en de jongste 4 jaar. Sterker nog, hij was met zijn hele gezin nu aan het zeilen. Ik kan natuurlijk heel goed hoofdrekenen en vroeg hem direct maar hoe kookt je vrouw dan voor 7 mensen aan boord? Wat voor koekenpannen hebben jullie wel niet? Hij gaf aan dat hij dat eigenlijk ook niet wist. Maar hij kon wel vertellen dat hij een magnetron en een koffiezetapparaat aan boord had.
Dagen daarna bleef die vrolijke man maar opkomen in mijn gedachten. 5 kinderen! 7 mensen op een boot?!
Ik moet er al niet aan denken om vroeger samen met Bo op een boot te zitten. Ik denk dat ik stiekem haar van boord had gegooid als mijn ouders sliepen...

Bij aankomst in Zweden zag ik een mooi affiche hangen met "Sillensdag". Ik denk, goh wat leuk, een speciale dag voor Silletjes, dus ik vraag aan de havenmeester wat dat voor een speciale dag het is. Blijkt dat Sill (gelukkig dubbel L, alleen jammer dat je dat niet hoort) een haring is. En ik ben al niet zo van de vis. Verdorie. Tegenvaller. In Nederland een jongensnaam, in Zweden een vis. Whats up next?!

Toevallige dingen maken we nu ook weer mee. Niet alleen dezelfde mensen tegenkomen in verschillende havens. We wilden een nieuwe (tweedehands) lifeline kopen voor mij. We gaan naar het huis van de dame die hem verkoopt. Ze nodigt ons uit binnen te komen en knoopt een praatje aan. Ze zeilde inmiddels niet meer maar had meer dan 50 jaar op boten gewoond. De laatste was een catamaran die ze met haar man voer in de Cariben. Ze liet ons een foto zien van een knal geel schip. Met de naam "Zeevonk" en ik zeg tegen Geert, die komt mij bekend voor. En ja hoor, Geert herkende het schip ook. Blijkt dat we 2 jaar terug bij de nieuwe eigenaar van de Zeevonk thuis waren geweest om een onderdeel over te nemen. Dus wij vertelden dat aan de dame. Haar eerste reactie; "ik wist dat hij alles los ging verkopen!!" Kleine wereld. Zo leuk.

Wat doe je zoal op de boot vragen veel mensen. Meestal krijg ik de vraag "verveel je je al?" Of "heb je nou al eens ruzie gemaakt met Geert?"
Nou NEE. Ik had eerlijk gezegd al wel verwacht een keertje een discussie te krijgen met hem maar het gebeurd maar niet. Niet dat dat mijn doel is, maar de kans is nogal reëel. Niet alleen omdat we een paar maanden op een paar vierkante meter wonen, we heel veel uren op zee doormaken waarbij we niemand anders spreken maar ook omdat we sluizen door moeten en moeten aanleggen in havens. Vooral die laatste twee zorgen voor veel stress en frustraties tussen bemanningsleden op een schip. Tot nu toe gaat het dus eigenlijk perfect. Beter had ik niet durven dromen. Alles gaat voor de wind, we hoeven dus de zeilen niet bij te stellen en ik kan dus alle landen met Geert bezeilen ;-) Opgescheept zitten met Geert is eigenlijk heel leuk!

• 24 Augustus 2017 - 14:28

Olga:

Bij ons in frankrijk heet je "als" vind ik een visje toch leuker .