Vuile was - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Sil Bo - WaarBenJij.nu Vuile was - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Sil Bo - WaarBenJij.nu

Vuile was

Blijf op de hoogte en volg Sil

06 April 2016 | Vietnam, Xóm Pho

Je hebt allemaal verschillende soorten reizigers. Je hebt de campinggasten, citytrippers, resortgangers, autorijders, de georganiseerde groepsreizigers, de backpackers en zo kun je nog wel even door gaan. Ook daar heb je allemaal verschillen in. Veel backpackers lopen rond in olifantenbroeken. Natuurlijk, iedereen heeft zijn eigen smaak, maar mij niet gezien. De kleding die ik in Nederland draag, vind ik mooi en zitten bovendien lekker. Waarom zou ik dan andere kleding dragen tijdens mijn tripje?! Maar over mijn kleding straks meer.

Toeval bestaat nog steeds. Het houdt maar niet op. Ik zit nu in Hanoi, de hoofdstad, dat minstens duizenden restaurantjes kent om maar te zwijgen over de straatverkopers.
Ik zit in een klein restaurantje op het balkon, komt er een groepje Engelsen binnen met wie ik op een kamer sliep in Nha Trang. 1.000 km verderop. Van al die restaurantjes kiezen zij deze uit rond het zelfde tijdstip als ik.

Maar ik zal er over op houden, straks gaat het nog ongeloofwaardig klinken. Niet dat het mij wat interesseert ;-) Het zijn mijn geluksmomentjes. Ik blijf er van genieten.

Deze is vast geloofwaardiger; vanaf Phong Nha national park (met de grootste grotten ter wereld) pakte ik de nachtbus naar Hanoi. Ik ging zitten/liggen in het midden van de bus naast het raam. Naast mij, aan de andere kant van het gangpad, lagen op de stoel twee grote koffers met daaroverheen een dekentje. Op een gegeven moment zie ik dat dekentje bewegen. Ik denk dat is gek want niemand zit er aan. Dus ik trek die deken onhoog zie ik die koffers bewegen?!
Ik schrik en tik de meid die voor mij ligt aan ( een Nederlandse die ik toevallig die zelfde middag had gesproken toen ik aan het lunchen was) en vraag of zij weet van wie die koffers zijn. Ook zij weet het niet. Dan maar de jongen vragen van de bus. Hij spreekt geen Engels en wil er duidelijk niets over zeggen en legt het dekentje er weer overheen. Ondertussen blijven de koffers bewegen. Dan maar achter mij vragen aan andere backpackers of zij er meer van weten. Eentje, dreadlocks en nog net geen joint achter zijn oren, zegt dat dit de coolste bus is waarin hij ooit heeft gezeten. Dit door de koffers met dieren en hij vond in zijn stoel een dichte fles Jack Daniels. Hij zei het tegen zijn vrienden en ook zij vonden een fles. Ook in mijn stoel zat een dichte fles. De jongen opende zijn fles maar toen de jongen van de bus het zag pakte hij hem af en stopte hem weer terug in de stoel.
Er werden dus meerdere goederen gesmokkeld.
Om drie uur in de nacht werden de levende wezens in de stoel naast mij nog levender. De jongen van de bus had het kennelijk door en kwam met nog een derde koffer aan die hij op de andere twee koffers smeet. Ik tikte hem aan en zij dat hij voorzichtig moest zijn omdat er dieren in zitten. Ik vond het niet kunnen. De jongen keek mij aan en en deed zijn vinger voor zijn mond en zei sssst. Oke duidelijk. Wat hij vervolgens deed verbaasde mij echt. Hij klom op de stoel en deed het dakluik open. Pakte de drie tassen en zette ze op het dak van de rijdende bus?! We reden op de snelweg! Hij sloot het dakluik, maakte de stoel schoon en ging weer voorin zitten.
In de bussen heb je (standaard) WiFi. Mijn interesse was gewekt dus ik ging googlen op "wat smokkelen Vietnamezen" Er kwam van alles uit. Meest voorkomende waren honden.
In Hoi An had ik een paar nachten een hotelkamer gedeeld met een Engelse dierenarts die in Vietnam woont. Via Facebook berichtte ik haar en vroeg of zij misschien wist wat het zou kunnen zijn. Ook zij dacht dat het honden waren. Maar ik zal het nooit zeker weten...

Mijn eerste kut moment! Mijn zak met wasgoed is gestolen. Balen want tijdens het backpacken heb je al niet zo veel kleren bij je, en nu heb ik dus nog minder. Ik had op vrijdag in Hanoi bij mijn hostel de zak ingeleverd. De volgende dag, zaterdag, zou ik het terug krijgen. Echter het kwam maar niet. Ik had direct al een vermoeden. Dit klopt niet. Zoals ik al zei, ik loop niet in standaardbackpackerskleren, die laundry company had dus een goed weekend. Alleen voor mijn spijkerbroek had ik al 150 euro betaald, een maand salaris van een gemiddelde Vietnamees. En hoe leg je ze uit dat jouw ondergoed gemiddeld 20 euro per stuk kost? Ik heb het niet gedaan, het is gewoon oneerlijk hoe de wereld verdeeld is. Wanneer gaan die sukkels van een PVV stemmers eens inzien dat je in je handjes mag knijpen als je in Nederland geboren bent?!
Ik dwaal af, maar ik wil het toch even gezegd hebben. Als je op reis bent kom je zo veel andere nationaliteiten tegen. Zo ook Amerikanen. Ik vraag dan wel eens hoe het met Donald gaat. Alle, maar dan ook alle Amerikanen die ik spreek schamen zich kapot voor Trump. (Of moet ik Drumpf zeggen) Ze zeggen ook, de Trump stemmers zijn provincialen, komen hun eigen land niet uit, laat staan hun eigen staat. Ze hebben geen idee hoe de rest van de wereld er uit ziet... Geldt natuurlijk ook voor onze PVV-stemmers. Uitzonderingen daargelaten.

Maar even terug naar mijn ondergoed (en de rest van mijn kleding) Ik heb op alle werelddelen mijn was laten doen en altijd heb ik alles netjes (en schoon) terug gekregen. Nu dus niet en baal als een stekker. Toch maar op zoek gaan naar een olifantenbroek met zwarte hemdjes...

Na een paar dagen Hanoi, hopend dat mijn was boven water zou komen, de bus gepakt naar Ha Long Bay (een voordeel; mijn backpack was een paar kilo lichter) In de baai van Ha Long liggen 1969 kalkstenen eilanden die spectaculair uit de oceaan rijzen. Het staat op de werelderfgoed lijst en dat wilde ik natuurlijk wel even zien.
Ik had een hostel geboekt voor twee nachten. En natuurlijk pikte ik de juiste uit!? De eigenaar was een Engelsman van 50 jaar oud die met een Vietnamees getrouwd is. Ik raak met hem aan de praat en vertel hem dat mijn kleding gestolen was. Hij was enorm verbaasd en zei dat hij mij ging helpen. Hij zei dat hij "contacten" had in Hanoi. Ik heb hem de nodige informatie gegeven en wachtte af. De volgende dag had hij nog geen goed nieuws maar hij vertelde mij dat een goede vriend in Hanoi een hostel heeft, als ik de volgende dag dat hostel zou boeken, zou die vriend mij verder helpen. De volgende dag kwam ik aan in het hostel van zijn vriend en wat denk je? Ik zag achter de balie van de receptie mijn schone was liggen?!?!?!? Hoe dan? Ik nam contact op met de Engelse man in Ha Long Bay en hij zei; "Its not what you know its who you know" Ik was sprakeloos. Nog steeds eigenlijk.
Ja ook ik weet soms niet wat ik moet zeggen. Natuurlijk heb ik hem wel bedankt en gezegd dat hij mijn hero was... Ik leer op het juiste moment, de juiste persoon kennen. Twee dagen later en ik had echt die aftandse olifantenbroek moeten kopen want ik vlieg morgen naar Laos!

  • 06 April 2016 - 09:27

    Janneke:

    Ik denk dat jouw toeval je gered heeft met je was! Ik kan me zo goed voorstellen hoe ongelooflijk kut dat is. Voor mij ook geen olifant op m'n kont! Geniet nog van de komende weken en van Loas, ben benieuwd naar je volgende verhalen

  • 06 April 2016 - 13:16

    Olga:

    Leuk verhaal S'il, je kunt altijd nog schrijfster worden als je groot bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Xóm Pho

Vietnam

Twee maanden onbetaald verlof

Recente Reisverslagen:

25 April 2016

Alles komt goed

06 April 2016

Vuile was

31 Maart 2016

Toeval bestaat wel!

21 Maart 2016

Toet toet boink boing

13 Maart 2016

Vietnam
Sil

Actief sinds 04 Jan. 2011
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 54039

Voorgaande reizen:

23 Juni 2019 - 14 Augustus 2019

Campertrip van NL naar Albanie 2019

15 Februari 2019 - 03 Maart 2019

Japan

08 Februari 2018 - 07 Februari 2019

Nicaragua

01 Maart 2019 - 28 Maart 2018

Canada

25 Januari 2018 - 25 Januari 2018

Costa Rica 2018

29 Juli 2017 - 27 November 2017

Zeilen naar Zweden

24 December 2016 - 24 December 2016

IJsland 2016

02 November 2016 - 02 November 2016

De Filipijnen

29 Februari 2016 - 29 Februari 2016

Vietnam

29 Februari 2016 - 29 Februari 2016

Laos

29 Februari 2016 - 29 Februari 2016

Cambodja

29 Februari 2016 - 29 Februari 2016

Thailand

29 November 2014 - 29 November 2014

Chili

22 November 2014 - 22 November 2014

Uruguay 2014

08 November 2014 - 08 November 2014

Argentinie 2014

07 November 2014 - 07 November 2014

Peru

22 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Ecuador

29 November 2013 - 21 December 2013

Zuid-Afrika

17 Maart 2013 - 25 Maart 2013

Republica Dominicana

25 November 2012 - 03 December 2012

Zanzibar, Tanzania

22 April 2012 - 29 April 2012

Kaap Verdie

10 November 2011 - 03 December 2011

USA

22 Mei 2011 - 30 Mei 2011

Noord Afrika, spannend?

26 Januari 2011 - 09 Februari 2011

China here I come

23 September 2010 - 01 November 2010

Reizen houdt nooit op

23 September 2010 - 01 November 2010

Australie

23 September 2010 - 01 November 2010

Maleisie

28 November 2009 - 09 December 2009

Aruba, Bonaire en Curacao

11 Mei 2008 - 29 Mei 2008

Thailand

01 Maart 2007 - 16 Maart 2007

Aruba

31 Maart 2014 - 30 November -0001

Suriname

04 Oktober 2014 - 30 November -0001

New York

Landen bezocht: